Een magische stoep en een broekbroek met hoofdletter B

6 januari 2019 - Bangkok, Thailand

Gisteren heb ik met Morris besproken dat hij in het vliegtuig zou gaan slapen. En jawel, het is gewoon gelukt! De kanjer is na het opstijgen gaan liggen en heeft de hele vlucht geslapen, hiephoi! Ramon besprak ook met Silke dat ze wel even kon tukken. Hij paste de volgende strategie toe: als jij gaat slapen, gaan we vanavond naar het reuzenrad waar we vorige keer in Bangkok niet zijn geweest. Ook Ramon had succes dus snel de bagage gedropt bij het hotel en op naar het reuzenrad!

Het reuzenrad blijkt bij een waar shoppersparadijs te horen: Asiathique. Wat naar zeg! We scoren eten, gaan in het reuzenrad (waar Morris niks aan vind) en ik tik nog een superleuk rugtasje voor Silke op de kop. Het is dan al 9u dus snel naar het hotel terug. We treffen een leuke taxichauffeur die van alles vertelt over zijn leven en ons leuk voor de gek houdt. Tegen Ramon: you no go outside? You no go outside? Not without wife no? not without wife hahahaha. Ik heb ineens door wat hij bedoelt en lach: NOOO No go outside without wife. Only wife go to massage salon hahaha. Yes yes “MASSAGE” lacht de chauffeur. Gelukkig snapt Silke hier nog maar weinig van.

Vanochtend worden we na een kort nachtje wakker. Er is hier helaas geen ontbijt, foutje van D- euh.. W(ietske)-reizen 😇. Dus we moeten erop uit. Op zondag blijken de meeste ontbijtzaakjes rondom het hotel dicht... balen! We moeten daardoor wat verder lopen. Het is net te dichtbij om met de taxi te gaan helaas en de tuktuks hier vertrouwen we niet zo. De tuktuks rijden echt als idoten hier: met gemak 80 over een 3-baans snelweg en overal zigzag tussendoor. We lopen over de stoep langs een klein tempeltje waar er wel 1000 van zijn in Bangkok, als een paar oudere dames ineens stoelen neer beginnen te zetten. Het is natuurlijk zondag dus ze gaan bidden. We willen doorlopen maar Silke trekt ons terug. Even kijken dan maar.

En dan gebeurt er iets: er loopt een prachtig uitgedoste dame langs ons. Ze heeft een traditioneel gewaad aan met oranje, blauw, veel goud en een prachtige traditionele hoofdtooi op. Silke kijkt met open mond toe. En komt er nog één! En ineens voegen zich nóg twee dames er aan toe! Ze gaan op een soort mat zitten en beginnen aan een dans. Een man slaat op een trommel en een van de oudere dames houdt de maat met een soort bel. Wat een kado! We gaan op de vieze stoep zitten. Dit moeten we meemaken. Ik vergeet zelfs even het razende verkeer om ons heen. Silke probeert de prachtige handgebaren na te doen. We blijven wel 20 minuten kijken, en dan is het geduld van de kinderen echt op. Snel ontbijt scoren.

Het tentje dat we gevonden hebben blijkt in een shoppingmall te zitten. Hé das nou jammer...! Not! Er is zelfs een speelgedeelte waar de kinderen allerlei spelletjes mogen doen. Oh we moeten wel even 500baht uitgeven voor ze dat mogen... regelt mama wel even jongens!

Ik scoor een spijkerbroek, geef het bonnetje aan Ramon en pak even mijn moment, fijn nu kan ik lekker rustig langs de winkels neuzen. Na een half uurtje krijg ik een berichtje: “waar zit je?”  Dit klinkt niet goed... ik bel Ramon en loop naar het speelgedeelte: “waar zijn jullie”? “In de WC! Morris heeft ALLES ondergescheten!!” Stiekem moet ik lachen: reizen met kinderen levert magische momenten op. En af en toe een flinke shitzooi!

1. Rene Boekel:
    6 januari 2019