Moddergooien

24 december 2018 - Chiang Mai, Thailand

Om 5.30u gaat de wekker... wáárom!?! Oh ja de olifanten. Helaas heb ik niet zo goed geslapen door een stotterende airco, dus ik heb wat moeite met opstaan. Maar we redden het allemaal en staan keurig op tijd klaar. Om 7.00u staat de taxi voor en vertrekken we naar Elephant Jungle Sanctuary. Ik heb me verdiept in de verschillende plekken waar je heen kan om bij olifanten te kijken. Rijden mag officieel wel, maar wordt afgeraden. Ten eerste zijn de stellages die ze op hun rug krijgen niet goed voor ze en ten tweede worden ze met grof geweld “ingereden”. Waar wij naartoe gaan, schijnt echt een opvangplek te zijn voor eigenaren die niet meer voor hun olifant kunnen zorgen. Een olifant eet 250kg per dag dus eet je letterlijk arm als je er geen werk meer voor hebt. De tractor begint langzaamaan de olifant te vervangen.

Onderweg stoppen we even voor een broodje en wat koffie. Er staan zo’n 20 (!!) andere trucks om ons heen met touristen. Hmmm... big business die olifanten.

We rijden ruim een uur en komen aan bij de sanctuary waar we een korte uitleg krijgen over wat wel en niet te doen. We mogen vanachter een hek bananen voeren. Silke vind het spannend, maar Morris wil de “baby” olifant (2jr) wel voeren. Daarna mag iedereen even op de foto met de dieren. Ik tel de toeristen en de olifanten, 40 stuks voor 8 dieren. Ik ben extra blij met onze draagzak: Morris gaat veilig op mijn rug, hij aait een olifant maar vind de borstelige haren prikken, Silke vind het te eng. Na een paar foto’s houden we het voor gezien. Ons te druk. We bekijken het lekker van een afstand vanaf een schommelbank die er is neergezet.

Daarna mogen we de olifanten in ondiep water afspoelen en een modderbad geven. Dat wil Silke wel! Ramon en Morris blijven aan de kant, maar als Morris even later de modder ziet wil hij er ook in. De olifanten zijn er al vrij snel klaar mee en lopen de modderpoel uit, hoewel de mahouts (olifantentrainer/verzorger) ze zoet proberen te houden met pinda’s. Morris kan er dus wel bij. Even later zijn we de enige drie olifantjes in de poel tot hilariteit van de mahouts. Volgens Silke en Morris heb ik ook véél meer zonnebrand nodig en ik krijg een lekker laagje modder over me heen. Bedankt he!

Even afspoelen, lunchen en weer naar het hotel waar we lekker onder de douche springen. Gek genoeg vond ik de olifanten helemaal niet stinken, maar goed ze worden natuurlijk ook dagelijks gewassen door al die toeristen. Morris en Silke waren in de auto vrijwel meteen in slaap gevallen, dus willen nu niet meer, maar wij wel! Ze kijken een filmpje terwijl wij ernaast een powernap doen. Wel gezellig zo met z’n allen in één bed.

Er zit een goed Thais restaurant in de buurt, maar het is nog te vroeg om te gaan eten als we wakker worden. Eerst een ijsje scoren en we ontdekken een tempel vlakbij waar de kinderen willen kijken. Er staan levensechte beelden van monniken in de tempel. En als ik zeg levensecht, dan bedoel ik echt dat ze tot op de neusharen zijn nagemaakt. Madame Toussauds is er niets bij. Ik vind ze maar eng.

Bij het verlaten van de tempel ontdekken we een pleintje met gras en restaurantjes eromheen. Waaronder een italiaan! Woehoe! We zijn wel toe aan wat pasta en vijf uur eten betekent gewoon op tijd naar bed straks hehehe. Als er vervolgens ook nog een Nederlands gezin bij komt zitten, is het opnieuw feest. Ze doen verstoppertje en tikkertje en wij nemen nog een drankje. Proost! Op een geslaagde dag!

1. R potter:
    24 december 2018
    Gelukkig, dat de dag toch steeds beter ging! Modderfiguren waren jullie dus!😜 wat hebben jullie een leuke hesjes aan! Jullie worden al locals!
  2. Rene Boekel:
    24 december 2018
    Wat een ervaringen en mooi dat jullie dit allemaal zo hebben voorbereid super.
    Fijne kerstdagen en ik ben nieuwsgierig naar het volgende verslag.
  3. Saskia:
    27 december 2018
    Wat ontzettend leuk om te lezen. Wat een ervaringen. En wat boffen jullie met de kids! Het klinkt allemaal heel relaxt en zo hoort het ook. 👏👏. Veel liefs Sas