Treinen en een schattig guesthouse

19 december 2018 - Sukhothai, Thailand

Een heerlijk ontspannen dag. Rustig ontbijten, taxi naar station en daar vlakbij de tickets ophalen. Treintickets moet je hier al op tijd bestellen. Vervolgens om 10.30u op de trein gestapt en geïnstalleerd. Je moet een kwartier vantevoren op je plek zitten. De trein is echt voor lange afstandreizen, anders dan bij ons. We boffen, want er is een oma met een meisje van 5 in onze wagon. Silke en Morris maken meteen contact en de hele reis zijn ze af en aan aan het spelen. Ik ben ineens tóch blij met de overpakte reistas met voornamelijk speelgoed (ik heb alsnog een extra weekendtas ingepakt, oeps 😇), want ze vermaken zich prima en kijken af en toe een filmpje.

Het is fris in de trein, de airco staat op 18-19 graden denk ik. Maar ook hier is alles schoon en goed verzorgd: we krijgen regelmatig eten (rijst uiteraard), drinken en een koekje. De omgeving verandert langzaam van stad, naar buitenwijk, naar dorp, naar rijstveld. Ik word heel blij van de groene velden, witte reigers en bananenbomen. Na de hectiek en drukte (en geuren!) van Bangkok heb ik zin in groen om ons heen. Af en toe zien we een dorpje op palen en mensen die in de rijstvelden werken. Zelfs de koeien zien er anders uit. Het is heerlijk om het landschap zo voorbij te zien trekken.

Heel vreemd, maar ik heb steeds het gevoel dat we alweer op weg zijn naar huis. Meestal vertrekken we natuurlijk naar huis als we inpakken dus dat zal het wel zijn.

Na de trein moeten we nog een uurtje reizen van Phitsanoluk naar Sukhothai. We nemen in de trein afscheid van oma en haar kleindochter (naam niet uit te spreken voor ons) en stappen uit. Bij het station bieden een drietal “taxichauffers” meteen hun diensten aan. 1000 baht, 1000 baht. Funny guys! 500 baht. Nonono 800 baht. No thanks. Uiteindelijk kiezen we voor een officiële taxi die keurig op de meter rijdt en ons naar het Thai Thai Guesthouse in Sukhothai brengt voor 720 baht. Hihi doei funny guys!

We komen aan bij het hotel en het is echt prachtig! Donker hout, groene tegels en overal sfeerverlichting. We slapen in een klein huisje met schattig balkon met prachtig houtsnijwerk dus hopelijk kunnen we daar samen even een drankje doen als de kinderen slapen. Op 250m afstand zit het eerste restaurant. Heerlijk gegeten en nog even met een nederlands stel gepraat. Ik zit dit nu op ons balkonnetje te schrijven. Je hoort krekels, honden en aapjes af en toe. De kinderen kletsen nog steeds in bed (21.33u 🙈) We hebben het opgegeven om slapen af te dwingen. Het lukt ze gewoon niet. Morgen op de fiets het oude centrum bekijken dat op ongeveer een kilometer afstand zit. Ik ben benieuwd!

1. R potter:
    19 december 2018
    Wat een indrukken en wat schrijf je leuk, Wiets! Heerlijk, dat jullie zulke fijne onderkomens hebben. Wat zal dat drankje lekker gesmaakt hebben! Enne: als je dit leest, is het hopelijk niet te vroeg door die twee rakkers!😘
  2. Rene Boekel:
    19 december 2018
    Ik ben het helemaal eens met Harry en Ria eens ik kijk ook rijkhalsend uit naar weer een bericht fantastisch jongens wat een ervaring en lekker dat het goed gaat met de kids.
  3. Carla:
    19 december 2018
    Heel langzaam komen jullie in de vakantiemodus en genieten jullie van de omgeving en van elkaar. Prachtig zo’n treinreis die jullie naar de natuur brengt, die indrukwekkend moet zijn. Ik spreek vanavond iemand op Yoga die ook drie weken Thailand heeft gedaan en ook op de fiets met Co, heel toevallig! Wiets, je vertelt zo beeldend dat ik de oma met het kind in de trein voor me zie! Schrijft Ramon ook een stukje?
  4. Carla:
    19 december 2018
    Wij komen langzaam in de kerstmodus, lichtjes overal, de boom versiert, de laatste drukke dagen op het werk en de lijstjes voor de boodschappen...
  5. Carla:
    19 december 2018
    Veel plezier op de fiets morgen!
  6. Wietske:
    20 december 2018
    Leuk om te lezen dat jullie van de stukjes genieten! Ik vind het zelf erg leuk om te doen. Ik zal Ramon vragen of hij ook een stukje wil schrijven. Kerst hier is heel vreemd. Vooral om de foto’s uit nederland te zien, de kerstbomen en kerstliedjes hier lijken er gek genoeg gewoon bij te horen. Het is vooral heel kitsch, veel glim en kleur en dat vind ik dan vooral grappig. Door de temperatuur en omgeving raak ik niet in de kerststemming. Wel in de vakantiestemming hehehehe 😊
  7. Esther Boekel:
    21 december 2018
    Wat een leuke verhalen en mooie foto's! Heel leuk om te lezen hoe het met jullie gaat en wat een mooie, gave dingen jullie allemaal doen met zijn viertjes! Dikke kus voor jullie!